Friday, March 23, 2007

Usaha dan terus usaha

Usaha dan terus usaha

Tidak semua apa yang kita inginkan kita akan memperolehinya dengan mudah. Adakalanya kita akan diuji dan terus diuji sebelum kita benar-benar mencapai apa yang kita inginkan. Ada yang diuji dengan kepayahan dan kesusahan, ada yang diuji dengan kehilangan orang yang tersayang. Ada juga yang diberikan apa yang kita pinta tetapi diambil balik sesuatu yang kita sayang dan menjadi milik kita selama ini. Setiap ujian yang diberikan ada hikmahnya. Mungkin ada sesuatu yang tersirat tidak anda ketahui, tetapi mempunyai hikmah yang amat besar, di mana hanya ALLAH yang mengetahui rahsia disebaliknya.

Kadangkala kita tidak pernah tahu apa kelebihan yang dimiliki oleh diri kita sendiri. Kita hanya menyedari apabila diuji dan terus diuji dengan dugaan yang bertimpa-timpa, Apabila kita berjaya mengharungi dan melepasi semua dugaan tersebut, ketika itulah kita akan sedar, betapa tabah dan sabarnya kita dalam mengharungi ujian tersebut. Betapa kita bersemangat kental dalam melawan arus dugaan dalam kehidupan kita. Apa yang penulis perkatakan di atas, bukan sekadar leteran atau omongan kosong. Semuanya dicoret berdasarkan pengalaman yang telah penulis tempuhi selama ini. Pengalaman yang benar-benar mengajarnya sebuah kehidupan dan mematangkan untuk terus mengharungi kehidupan yang akan datang dan sentiasa bersedia untuk menghadapi dugaan ALLAH samada diduga dengan kesenangan atau kesusahan.

Peringatan! Dugaan ALLAH bukan hanya diuji dengan kesengsaraan tetapi juga dengan kesenangan.

Renung kembali kehidupan kita ketika ini, senangkah kita? atau susahkah kita? Sekiranya ketika ini, kita sudah memiliki apa yang kita inginkan, bersyukurlah kita dengan nikmat ALLAH. Sentiasalah berusaha untuk terus hidup dalam keredhaan ALLAH. Sekiranya ketika ini kita masih bertungkus lumus untuk mengubah kehidupan kita, teruskanlah berusaha di samping berdoa kepada ALLAH, kerana hanya kepadanya tempat kita meminta. Kejayaan atau kegagalan bukanlah satu destinasi, tetapi ianya adalah satu pengembaraan yang amat panjang dan kita tidak pernah tahu bilakah kita akan mencapai destinasi tersebut. Oleh itu, selagi kita hidup, teruskanlah berusaha. Semaikan ketabahan dan kesabaran yang tinggi dalam hidup. InsyaALLAH kejayaan akan menjadi milik kita.

No comments: